Tussenpersoon zeer behulpzaam bij schade

Tussenpersoon zeer behulpzaam bij schade

98 procent van het intermediair ondersteunt zijn klanten bij het verhalen van niet gedekte schade. Dit zijn schades waar de klant geen dekking voor heeft maar waarbij de tussenpersoon de klant toch, vaak coulancehalve, ondersteunt bij de verhaalsactie. Dit blijkt uit een rapportage kerncijfers van de expertisegroep schadebehandeling. Een initiatief van bureau DFO.

De expertisegroep schadebehandeling heeft in maart 2016 een onderzoek gedaan onder financieel advieskantoren. Aan dit onderzoek hebben 194 kantoren deelgenomen.

Toegevoegde waarde tussenpersoon

Hieruit blijkt dat de professionele tussenpersoon duidelijk toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de zogenaamde ‘direct-writers’, zoals Allsecur en ANWB, die klanten vaak niet bijstaan bij het verhalen van niet gedekte schade indien er geen rechtsbijstandverzekering of All-risk dekking aanwezig is. In dat geval moet de klant zelf zien hoe hij zijn of haar schade kan verhalen op de tegenpartij.

Wie betaalt de schadeafhandeling

Verder blijkt uit het onderzoek dat 5 procent van de kantoren zijn klanten voor ondersteuning bij de schadeafhandeling laat betalen, 26 procent helpt de klant uit service overweging, maar daarna moet de klant een rechtsbijstandverzekering afsluiten en bij de 18 procent overige kantoren geeft men aan dat het afhankelijk is van het type klant en dat men de schadeafwikkeling vaak door 112schade.nl laat verzorgen.

Kosteloze schadeafwikkeling

Van de onderzochte kantoren wikkelt 80 procent van de kantoren gemiddeld 360 schadedossiers per jaar af. 112schade.nl heeft in 2017 voor meer dan 1.000 tussenpersonen de schadeafwikkeling overgenomen. Dit kwam neer op meer dan 11.000 schadegevallen. 112schade doet dit volledig kosteloos voor de consument, omdat de kosten die 112schade maakt van rechtswege betaald moeten worden door de aansprakelijke tegenpartij.

bron:amweb.nl