Autopremie jongeren stijgt explosief

Autopremie jongeren stijgt explosief

Autopremie jongeren stijgt explosief

Premies voor autoverzekeringen gaan als een raket omhoog, het hardst voor jongeren. Jonge autorijders zijn nu gemiddeld €437 meer kwijt aan een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering dan twee jaar geleden.

Gemiddeld steeg de premie voor een WA-verzekering met 38%. Dat blijkt uit cijfers die vergelijkingssite Independer donderdag bekendmaakt. Voor autorijders tussen 18 en 24 jaar bedraagt de stijging 53%. Gemiddeld betalen zij €1266 premie per jaar. „En je moet als jongere vooral geen ongeluk maken, anders kun je vaak alleen nog terecht bij specialistische verzekeraars”, zegt autoverzekeringsexpert Suzan Samson van Independer.

Vergeleken met 65-plussers betalen jongeren jaarlijks gemiddeld €898 meer premie. Dat komt enerzijds doordat ouderen een lager schaderisico vormen, anderzijds doordat zij vaak veel meer schadevrije jaren hebben opgebouwd. Begin 2016 bedroeg het verschil nog €544.

Onbetaalbaar

Independer waarschuwt dat de autoverzekering voor jongeren onbetaalbaar dreigt te worden. Samson oppert drastische alternatieven: „We kunnen op dat gebied van andere landen leren. In Engeland bestaan bijvoorbeeld polissen die in het weekend en ’s avonds geen dekking bieden. Daarmee verbetert het risicoprofiel en blijven verzekeringen voor jongeren betaalbaar.” Andere opties zijn goed rijgedrag belonen of bevorderen, bijvoorbeeld door elektronica die iemand rijstijl monitoren.

De premies voor de uitgebreidere dekkingsvormen, Beperkt Casco en Volledig Casco, stegen relatief minder dan dan de WA-premie. Gemiddeld was de premiestijging 26%. „Tot medio maart zijn er alweer negen premieverhogingen geweest”, zegt Samson. Zij verwacht een verdere verhoging.

Klanten van diverse grote verzekeraars werden recent getrakteerd op premieverhogingen van 20 tot 27%. In reactie op een premieverhoging bij een automobilist vorige week van 16% wil Centraal Beheer alleen kwijt dat deze opslag niet voor iedereen geldt. „De premie van autoverzekeringen wordt per klant bepaald op basis een aantal risicofactoren die per klant verschillen.” Of zoals Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars het zegt: „Pietje gaat 2% omhoog, Jantje 8%.”

Dievengilde

Volgens Buis ziet de branche een serie redenen voor de premieverhogingen. „Het is een perfect storm. Het enige goede nieuws is dat autodiefstallen zijn afgenomen.” Vorig jaar met ruim 10%, Een ANWB-woordvoerder ziet wel een nieuwe mode bij het dievengilde. „Diefstal van accessoires neemt enorm toe, vooral van dingen in luxe auto’s. Denk aan alles waar Audi op staat, van versnellingspoken tot het stuur en drempeltjes.”

Verzekeraars wijten de premieverhogingen mede aan hogere reparatiekosten omdat auto’s een soort rijdende computers zijn geworden. Maar volgens de autoschadebranche valt dat wel mee. Recent werd door bureau Audatex/Solera gemeld dat het gemiddelde schadebedrag vorig jaar maar 1% hoger uitviel, op €1282.

Letselschade

Letselschade lijkt wel flink duurder te worden. „De letselschadelast is de afgelopen jaren van onder een miljard gestegen naar €1,2 miljard”, zegt Buis. Hij ziet vooral een grote stijging van de kosten voor advocaten en rapporten: „Er zijn letselschades van €10.000 waarvan de helft naar letselschadeadvocaten gaat. We komen uurtarieven van €300 tegen.”

Verzekeraars hebben ook te maken met een nieuwe wet, die overheidsinstanties het zogenaamde regresrecht geeft. Als een verkeersslachtoffer een traplift nodig heeft, dan kan de gemeente dat bedrag voortaan declareren bij de aansprakelijke verzekeraar. „Dit is een belangrijke driver achter de verhoging van de premies”, zegt Samson. Buis: „Die regreskosten zijn nu omstreeks €200 miljoen en nemen toe.”

Ondanks de enorme premieverhogingen maken verzekeraars, tot ergernis van De Nederlandsche Bank, nog altijd verlies op WA-verzekeringen. Het laatst bekende cijfer is omstreeks €400 miljoen. Verzekeraars accepteren verlies om marktaandeel te winnen of om nieuwe klanten andere producten te verkopen. „Maar op lange termijn is dat niet vol te houden”, zegt Buis.

bron: telegraaf.nl