Meer schade door rijhulpsystemen, herstellers slaan alarm

Meer schade door rijhulpsystemen, herstellers slaan alarm

Meer schade door rijhulpsystemen, herstellers slaan alarm

Het gemiddeld schadebedrag bij auto’s lag vorig jaar 11,9% hoger dan in 2015. De stijging komt deels door toename van het aantal systemen die veilig rijden moeten bevorderen. Dat schrijft vakblad Automotive Management in een analyse van de schadecijfers van Audatex. Schadeherstellers zeggen dat ze terug moeten naar de tekentafel om veilig schadeherstel in de toekomst te garanderen.

Meer schade door rijhulpsystemen, herstellers slaan alarm

Vooral kosten voor de post onderdelen stegen de laatste jaren enorm, schrijft Automotive Management. Vorig jaar lagen die bijna een kwart hoger dan in 2015. Een van de oorzaken daarvan zijn de Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). “Een buitenspiegel is in veel gevallen geen buitenspiegel meer, maar geavanceerde technologie met sensors voor rijhulpsystemen. Die kost in plaats van 200 ineens 2.000 euro”, zegt Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel, tegen het vakblad.

Schadelast niet meer in te schatten

Volgens Stolk gaan er grote prijsverschillen ontstaan. Daardoor wordt het voor schadeherstellers steeds lastiger om afspraken te maken op basis van het gemiddelde schadebedrag. De verwachte schadelast op jaarbasis valt volgens hem niet meer in te schatten.

Stolk krijgt bijval van Peter Shaw van Thatcham, een Brits bureau dat namens verzekeraars onderzoek doet naar het effect van rijveiligheidssystemen. Volgens Shaw zijn de kosten voor schadeherstel gemiddeld zelfs met 32% gestegen. “Dit komt mede door de toegenomen complexiteit van herstel van bijvoorbeeld koplampen, duurder materiaal en duurdere onderdelen – autofabrikanten moeten deze kosten onder controle zien te krijgen”, zegt hij tegen Automotive Management.

Winterbandeneffect

De exacte impact van rijhulpsystemen op de stijgende schadelast is moeilijk vast te stellen, zegt Thomas Hermans van Solera dat de voertuigschades van Audatex uitvoert. Daarvoor is meer analyse nodig. “Maar meerdere signalen uit de markt wijzen in die richting”, aldus Hermans. In hetzelfde artikel zegt het Verbond van Verzekeraars niet uit te sluiten dat het ‘winterbandeneffect’ een rol speelt: mensen zijn geneigd meer risico’s te nemen door het gebruik van hulpmiddelen die veilig rijden bevorderen.

Nespresso-formule

Alfred Möller van Möller Autoschade vindt het hoog tijd voor maatregelen. Anders wordt schadeherstel onherstelbaar. “Het lijkt wel alsof autofabrikanten een Nespresso-formule hanteren: de auto’s zelf worden goedkoper, maar de onderdelen steeds duurder. Dat is niet langer vol te houden”, zegt hij in het artikel. “De systemen worden duurder, maar ook mensen opleidingen om aan deze systemen te werken wordt duurder. Om veilig herstel te kunnen blijven garanderen moeten wij snel terug naar de tekentafel.”

bron: amweb.nl