Zorgen om toenemende claimcultuur bij verzekerden

Zorgen om toenemende claimcultuur bij verzekerden

Zorgen om toenemende claimcultuur bij verzekerden

Een glas water over je nagelnieuwe iPhone of Samsung. In veel gevallen kun je het nog claimen bij de verzekering. Volgens jonge verzekeringsprofessionals is het zaak dat verzekeraars inspelen op de toenemende claimcultuur. Enkele verzekeraars hebben die oproep al ter harte genomen.

Zorgen om toenemende claimcultuur bij verzekerden

In het Algemeen Dagblad bevestigt Guido Rodenburg van vergelijkingssite en tussenpersoon Independer het beeld dat verzekerden steeds vaker een beroep doen op de allrisk dekking van hun inboedelverzekering als ze een ongelukje hebben met bijvoorbeeld hun smartphone. “Dit soort schadeclaims loopt enorm op”, zegt Rodenburg. “Daarom zijn er sinds vorig jaar verzekeraars die de mobiele elektronica uit de inboedelverzekering halen”

Drempel

Ook jonge verzekeringsprofessionals maken zich zorgen over deze ontwikkeling zo bleek eerder deze maand uit een rondetafelbijeenkomst die am: organiseerde rondom de jaarlijkse am:talent top 25. Haag neemt alvast haar eigen wens ter harte door een kleine kiezel in de vijver te gooien. “We gaan steeds meer naar een claimcultuur toe”, zo vertelde Marlies Haag namens RISK. “”Als je dan komt uit een periode dat alles verzekerbaar was, betaal je daar nu de rekening voor. Door klanten steeds meer te faciliteren bij schade, haal je de drempel om iets te claimen ook weg. Het is logisch dat de klant dat dan ook vergoed wil zien. Een nog meer modulaire opbouw is duurzamer. Je zorgt ervoor dat klanten bewuster kiezen voor een bepaald risico en het geeft je de ruimte om goed gedrag te belonen.”

Solidariteit

Daar was Maarten van Diesen van De Goudse het maar ten dele mee eens: “Maar daar hoeven we de maatschappij toch niet voor te veranderen? Als verzekeraar moet je juist inspelen op de behoefte van de klant.” Volgens Raoul Berkelmans van Achmea is er sprake van een trend: “Vroeger was het solidair als je het niet claimde als je een kop koffie op het tapijt liet vallen. Nu lees je dat mensen hun oude iPhone in de plee laat vallen, nadat een nieuwe versie is verschenen. Hoe je die saamhorigheid bereikt onder verzekerden is echt wel issue.”

Moraliteit

Het beroep op moraliteit is volgens Haag allerminst ouderwets. “Je ziet niet voor niets dat een nieuwe partij als Deck goed klantgedrag wil belonen. Mensen claimen nu een schilderij van drie tientjes waar ze dat vroeger niet deden. Dat maakt het totale risico echt veel groter.” Patricia Schat van Aon: “Wij zijn van ‘alles kan-generatie’. Dus als je iets kan claimen zul je dat doen, daar ben je toch voor verzekerd?”

Smartphoneschade

Volgens Rodenburg zullen verzekeraars steeds meer maatregelen nemen om met de hoge schadelast bij mobiele elektronica om te kunnen gaan. Als voorbeeld wordt Unigarant aangehaald. Dat zag tussen 2011 en 2017 de post smartphoneschade bij inboedel oplopen van 4 naar 35%. Het gemiddelde schadebedrag steeg van 100 naar 123 euro. Daarop besloot Unigarant de smartphone uit de standaard inboedelverzekering te halen. Verzekerden kunnen er nu een aanvullende dekking voor afsluiten waarmee hun toestel ook buiten de deur is verzekerd.

bron: amweb.nl