Consument vertrouwt robot, maar wil voor een hypotheek toch graag een adviseur

Consumenten vertrouwen voor geldzaken meer op een robot dan op een adviseur, maar zoeken die adviseur voor een hypotheek toch graag op, blijkt uit twee onderzoeken. Ook de 30-minners: ruim twee derde van hen zegt hulp van een hypotheekadviseur nodig te hebben.

Een ICT-bedrijf liet onderzoek doen naar de houding van (met name) jongeren ten opzichte van hypotheken en advies. De jongere generatie acht zichzelf niet in staat digitaal inzicht te krijgen in alle zaken rondom het kopen van een huis en wil daarbij geholpen worden, blijkt uit dat onderzoek. 71% van de volwassenen onder de 30 denkt een financieel adviseur nodig te hebben ter ondersteuning bij het kopen van een woning.

Ook behoefte aan steun na sluiten hypotheek
Van de ondervraagde jongvolwassenen uit het onderzoek wil 50% binnen nu en vijf jaar verhuizen naar een (andere) koopwoning. Meer dan de helft van die groep (53%) stelt dat betere inzichten vanuit een adviseur of hypotheekverstrekker zouden helpen bij het zetten van de stap richting de aankoop van een woning. Daarnaast willen ze graag ook in een later stadium ondersteuning: meer dan 70% stelt een adviseur nodig te hebben om in te schatten wanneer het interessant kan zijn om de hypotheek aan te passen.

Inzicht bieden
Volgens de CEO van het ICT-bedrijf hebben hypotheekadviseurs en geldverstrekkers een grote rol in het ondersteunen van jongvolwassenen bij het inzichtelijk maken van de mogelijkheden en financieren van een nieuwe woning. “Op het juiste moment inzicht kunnen bieden biedt dus kansen voor adviseurs en hypotheekverstrekkers.” En daar kan het ICT-bedrijf dan weer in helpen: “Met behulp van onze oplossingen kan die dienstverlening starten bij het inzichtelijk maken van welke woningen passend zijn op basis van woonwensen en actuele financiële gegevens. Hierbij houden we ook rekening met mogelijke life events die in de toekomst kunnen plaatsvinden.” Een hypotheek helemaal online regelen gaat nog niet, vindt de CEO: “Een deel van de klantreis moet worden ondersteund door een financieel adviseur die veel kennis en kunde in huis heeft. Een combinatie van zelfwerkzaamheid en advies leidt tot een hybridemodel.”

Robot meer vertrouwd dan adviseur
De markt voor advies is dus nog altijd groot. Ook al komt uit een wereldwijd onderzoek onder meer dan 9.000 consumenten en leidinggevenden binnen organisaties een heel ander beeld naar voren. Van de bevraagde consumenten zei 53% meer op een robot te vertrouwen dan op zichzelf voor wat betreft het beheer van financiën. Bijna twee derde (63%) heeft meer vertrouwen in robots dan in persoonlijke financieel adviseurs. Wel denkt nog een minderheid van 42% dat robots persoonlijk adviseurs in de komende vijf jaar zullen vervangen.

Bron: Amweb.nl

De hypotheekadviseurs bij de Bruyn ondersteunen graag de jongvolwassenen bij het inzichtelijk maken van de mogelijkheden en financieren van een nieuwe woning.