Pechhulp in het buitenland
Pechhulp in het buitenland
De alarmcentrales bereiden zich voor op het hoogseizoen. Dat is niet gek aangezien er massa’s Nederlandse kentekens te zien zijn op Zuid-Europese routes. De hoge temperaturen en de soms lange files op bijvoorbeeld de Route du Soleil en voor de Gotthardtunnel vragen veel van de auto’s. Daarnaast kan het rijden met een caravan of vouwwagen ook een flinke belasting zijn, zeker in bergachtig gebied.
Pechhulpverlening
Gelukkig gaat het reizen met de auto bijna altijd goed en kan men na een flinke rit lekker van de vakantie genieten. Maar het is wel van belang dat de reizigers zich van te voren inlezen in de pechhulpverlening in het buitenland. Niet iedere verzekering biedt dekking voor pech in het buitenland. Daarnaast kunnen de dekkingen en voorwaarden per verzekeraar flink afwijken. Als de verzekeraar geen pechhulp in het buitenland aanbiedt, zijn er voldoende alternatieven om dit risico alsnog af te dekken. De bekendste zijn de ANWB en Route Mobiel. Bovendien bieden veel reisverzekeringen ook de mogelijkheid om pechhulp met motorrijvoertuigen mee te verzekeren.
Alarmcentrale
Maar wat moet er precies gebeuren wanneer men pech heeft in het buitenland? We vroegen het Randy Khodabaks, hulpverlener Auto Buitenland van VHD. Dat is een alarmcentrale waarbij de Vereende al jaren is aangesloten. “Onze hulpverleners staan 24 uur per dag, 7 dagen per week paraat met maar één doel. We bieden snelle en vakkundige hulp met zowel aandacht voor het voertuig maar nadrukkelijk ook voor de bestuurder en de inzittenden.
Wanneer iemand ons belt vanuit het buitenland proberen we eerst te bepalen of er een dreigende situatie is. In zo’n geval verbinden we direct door naar 112. In Italië, Frankrijk, Spanje en een deel van België (het Vlaamse Gewest, waaronder ook de Ring om Brussel) is het zelfs verplicht om eerst 112 in te schakelen. We proberen de klant altijd zo goed mogelijk telefonisch op weg te helpen, maar zijn vaak ook afhankelijk van lokale hulpdiensten. Gelukkig hebben wij een groot netwerk en zijn we aangesloten bij andere Europese hulpverleners waarmee wij goed samenwerken.”
Noodaccu
VHD staat aan de start van het zomerseizoen en hoopt net als vorige zomer weer iedere melding tot een succesvol einde te brengen. Vorige zomer kwamen de meeste meldingen uit Frankrijk (27%), gevolgd door Duitsland (21%) en Italië (12%). De meest voorkomende meldingen zijn een lege accu en een lekke band. VHD geeft de tip om bij een lege accu ook eens lokaal rond te vragen. Op veel campings is een noodaccu aanwezig.
Randy Khodabaks vertelt verder: “Voordat u vertrekt, is het zeer aan te raden om de bandenspanning van de auto te controleren. Daarnaast adviseren wij ook om de koelvloeistof te checken en indien nodig te vervangen. In de warme file is het van groot belang dat er voldoende koelvloeistof aanwezig is. Als laatste tip willen wij meegeven dat het beter is om hoog in toeren te rijden met een caravan om het smelten van de koppeling tegen te gaan.”
Groene kaart
Bij het reizen met de auto door Europa is het aan te raden om een groene kaart van de verzekeringsmaatschappij mee te nemen. Op de groene kaart staat het telefoonnummer van de alarmcentrale waarbij de verzekeringsmaatschappij is aangesloten. Verder staat er ook altijd het polisnummer op vermeld en dat kan helpen bij een snellere hulpverlening. Wanneer men reist met een caravan of vouwwagen is het in sommige landen (zoals Duitsland, Spanje en Polen) verplicht een aparte groene kaart te hebben. Deze is op te vragen bij de verzekeringsmaatschappij.
Een fijne en veilige vakantie gewenst!
bron:amweb.nl