Bellen achter het stuur: wel woorden, geen daden
Bellen achter het stuur: wel woorden, geen daden
Een kleine verzachtende omstandigheid voor de kletskouzen en appverslaafden: Als Nederlanders gebruikmaken van hun smartphone achter het stuur, dan doen zij dit voornamelijk in een stilstaande of geparkeerde auto. Zo wordt de smartphone vaak stilstaand langs de weg (60%), in de file (56%) of voor een rood stoplicht (42%) gecheckt. Toch is er ook een deel dat de telefoon gebruikt al rijdend op een 80 km/u weg (10%) of zelfs op een 100 km/u snelweg (14%).
Doel van gebruik
De telefoon in het verkeer hoofdzakelijk gebruikt om te bellen (59%) of de navigatie in te stellen (43%). Ruim een vijfde (22%) van de smartphonegebruikers in het verkeer doet dit om te appen of te sms’en. Files checken (21%) en het aan- of uitzetten van muziek (16%).
Vooral mannen
Ondanks dat vrouwen over het algemeen bekendstaan om het goed kunnen multitasken, geven meer mannen (66%) dan vrouwen (46%) aan gebruik te maken van de smartphone tijdens het autorijden. Allianz-dochter Allsecur spreekt van een kwalijke zaak, “aangezien 87% van de automobilisten zegt dat hun reactievermogen gevaarlijk afneemt als zij hun smartphone gebruiken tijdens het autorijden.”
Bijrijder remt gebruik
Het blijkt dat 93% van degenen die weleens een mobiele telefoon gebruikt tijdens het rijden dit voornamelijk doet als zij alleen in de auto zitten. Dit percentage neemt aanzienlijk af op het moment dat er andere volwassenen (25%) of kinderen (9%) meerijden. Bijrijders zijn niet gediend van het smartphonegebruik achter het stuur, 81% geeft aan hier iets van te zeggen. Vooral vrouwen (87%) zouden hun mond opentrekken en de bestuurder op dit gedrag wijzen, tegenover driekwart (73%) van de mannen.
bron: amweb.nl